سخنرانی آقای فواد پاشائی دبیر کل حزب مشروطه ایران

خانم ها، آقایان
میهمانان گرامی
یک ساله گذشته در تاریخ ملت ما جای بزرگی خواهد داشت و طبیعی است که دوره هشتم حزب مشروطه ایران، دوره خدمت شورای مرکزی‌ای که امروز به پایان می‌رسد، نیز سرتاسر زیر سایه حوادث یک ساله گذشته باشد. حزب ما حتی پیش از 22 خرداد متوجه تحول عمیقی شد که در سیاست ایران به وقوع پیوسته بود و همان وقت اعلام داشت که موضوع انتخابات، هویت رئیس جمهوری آینده نیست بلکه حرکت آزادی خواهانه‌ای است که “گفتمان مطالبه محور” بیان کننده آن به شمارمی‌رود. حوادث بعدی درست بودن این نظر را ثابت کرد و حزب در همه ماه‌های پس از انتخابات با تمام نیروی خود در کنار جنبش سبز بوده است و همچنان خواهد بود.
من از اعلامیه‌های حزبی شروع می‌کنم که تعیین کننده خطوط کلی نظریات حزب در برابر تحولات ایران بوده‌اند و به برطرف کردن ابهامات و احیانا سوء تفاهماتی که در میان خود اعضای حزب هم به فراوانی دیده می‌شد کمک شایانی کرده‌اند. ما از خرداد ماه گذشته قسمت مهمی از فعالیت خود را صرف برطرف کردن همین سوء تفاهمات و ابهامات کرده‌ایم و به سهم خود کوشیده‌ایم که با روحیه ناامیدی مبارزه کنیم. جنبش سبز و مردم ایران بطور کلی در یک ساله گذشته زیر بد‌ترین و غیر انسانی‌ترین فشار‌ها بوده‌اند. ولی نا‌امید نشده‌اند. حزب نیز هیچ‌گاه اطمینان خود را به پیروزی نهائی جنبش سبز از دست نداده است. نام گذاری این کنگره به کنگره سبز یک نشانه اعتقاد راسخ ما به درست بودن راهی است که ملت ما در پیش گرفته است.
حزب همچنین از پیشروان دفاع از حقوق اقلیت‌های مذهبی بخصوص بهائیان و درویشان گنابادی بوده است.
از آغاز جنبش سبز، واحد‌های حزبی عموما با همکاری دیگران در 95 تظاهرات در شهر‌های مختلف جهان به پشتیبانی از مبارزات ملت ایران شرکت جسته‌اند. بزرگ‌ترین این تظاهرات در لوس آنجلس بود که که تا سی هزار تن در آن شرکت کردند.
به مناسبت سفر احمدی نژاد به نیویوزک به کمک شاخه‌ها و هسته‌های امریکای شمالی بخصوص شاخه واشینگتن و با همکاری نزدیک سازمان‌ها و گرایش‌های دیگر تظاهرات اعتراضی بزرگی به همراه سازمان‌های دیگر در آن شهر سازمان داده شد.
دیدار با مقامات خارجی و به ویژه سازمان‌های بین الملل برای جلب پشتیبانی و حمایت آنها از قربانیان سرکوب جنبش سبز جای مهمی در فعالیت‌های حزب داشته است. در دو ساله گذشته نمایندگان حزب 18 ملاقات با مقامات خارجی داشته‌اند که بیشتر آنها در دوره پس از انتخابات بوده است. در این جا باید از زحمات همکاران عزیزم در شورای مرکزی، آقایان نادر زاهدی و شایان آریا سپاسگزاری کنم.
با توجه به سهم حزب در تقویت دمکراسی لیبرال در ایران و ضرورت افزایش تماس‌های بین المللی حزب، از طرف شاخه‌های حزب در بلژیک و سوئد ملاقات‌ها و مذاکراتی با احزاب لیبرال دموکرات انجام شد. در این ملاقات‌ها مسائل مربوط به نقض حقوق بشر در ایران نیز مورد بحث قرار گرفت.
می‌توانم به جرئت بگویم که دو ساله گذشته از نظر گسترش پیام حزب و بالا بردن اعتبار آن موفق‌ترین دوران فعالیت ما در شانزده سال گذشته بوده است. این موفقیت مرهون سه عامل زیر است:
1 ــ موضع گیری درست در انتخابات 22 خرداد سال گذشته و ادامه پشتیبانی فعال حزب از جنبش سبز در هر مرحله که ما را از این نظر در صف اول همه سازمان‌های سیاسی قرار داده است.
2 ــ بحث‌های منظم دفتر پژوهش حزب که از همه نظر یکی از ابتکار‌های سیاسی سازنده حزب به شمار می‌آید. اهمیت این بحث‌ها در این است که همه موضوعات مربوط به مبارزه و آینده ایران و فرهنگ و برنامه سیاسی جدیدی را که ما به سهم خود در کار تعریف و پیش بردنش هستیم می‌پوشاند؛ و شاید برای نخستین بار است که این موضوعات به این وسعت طرح می‌شود. اهمیت دیکر بحث‌های دفتر پژوهش که باز برای نخستین بار در ایران از سوی حزب عمل می‌شود آن است که این بحث‌ها، آزاد و در معرض اطلاع همگان است. ما از اینکه اختلافات و حتی ضعف‌های خود را در برابر افکار عمومی باز کنیم پروائی نداریم. فرهنگ سیاسی جدیدی که حزب به عنوان یک نیروی لیبرال دمکرات در پی آن است، همین است که همه چیز شفاف و قابل دسترسی و مشارکت همگان باشد.
موفقیت انکار‌ناپذیر دفتر پژوهش بیش از همه به زحمات همکار عزیزم آقای مهدی موبدی بر می‌گردد که امور دفتر و تهیه گزارش نشست‌ها و آماده کردن آنها را برای انتشار انجام می‌دهند، و با نظم و نرنیبی که باید در همه جا برقرار باشد. به عنوان مثال دفتر پژوهش یکی از جاهای معدودی است که .نشست‌های آن سر ساعت شروع می‌شود.
3 ــ سامانه حزب مشروطه ایران که آزاد‌منش‌ترین ارگان حزبی و یکی از پرخواننده‌ترین آنهاست. آقای بهمن زاهدی با صرف وقت هر روز چندین ساعت بطور منظم این سامانه را با مطالب متنوع از هر منبع و بی توجه به مواضع سیاسی آنها روزامد می‌کنند. بخش‌های متعدد سامانه خوانندگان را در جریان نظریات حزب و هموندان حزبی و نیز تحولات ایران قرار می‌دهد.
وظیفه خود می‌دانم که از سوی همه هموندان از آقایان موبدی و زاهدی سپاسگزاری کنم. چه دفتر پژوهش و چه سامانه حزب مشروطه ایران مسلما به عنوان سرمشق‌هائی در آزاد منشی، اثراتی در تغییر فضای سیاسی ایران خواهد داشت.

***
از نظر تشکیلاتی یهتر است به سه موضوع اشاره کنم.:
1 ــ برگزاری کنفرانس اروپائی (کنفرانس جنبش سبز) در کاسل آلمان در سال گذشته. کنفرانس در گرماگرم سرکوبگری و تلاش شکست خورده رژیم برای خفه کردن جنبش برگزار شد و یک نشانه لازم امیدواری به پیروزی مبارزان جنبش سبز با وجود همه فشار‌ها بود.
2 ــ دستگیری تعدادی اعضائ حزب در جریان تظاهرات جنبش سبز در ایران و فرار اجباری بعضی از اعضای حزب از ایران.
بعد از خروج این مبارزان از ایران شاخه حزب در ترکیه تجدید سازمان و شاخه تازه‌ای در اربیل عراق تشکیل شد.
همچنین هسته ونکوور کانادا با تلاش دوستان در شاخه سیاتل فعالیت خود را آغاز کرد.
3 ــ امور مالی حزب با وجود افزایش هزینه‌های سامانه و بانک نشانی‌های الکترونیک حزب و ضرورت کمک به مبارزانی که مجبور به ترک ایران شده‌اند و در انتظار روشن شدن تکلیف خود در کشور‌های همسایه بسر می‌برند روی هم رفته با کمک‌های دوستان سرو‌سامان داشت‌ها داشتند.؛ و خزانه‌دار حزب آقای داود کاظمیه با پیگیری‌های خود سهم زیادی در گردش کار داشته‌اند.
هرچه در دوره گذشته انجام شده بی همکاری بسیاری از همرزمان و همچنین دوستان حزب در بیرون امکان پذیر نبوده است. در پایان دوره‌ای که یکی از مشکل‌ترین سال‌های حزب بود باید از همه آنها سپاسگزاری کنم. امیدوارم کنگره در دو روز آینده پیشنهاد‌های شورای مرکزی را در اصلاح منشور و اساسنامه که از سوی گروه کار در دفتر پژوهش بررسی شده است مورد توجه قرار دهد و دوره تازه‌ای را در مبارزات حزب برای ساختن یک ایران شایسته قرن بیست و یکم آغاز کند.

پاینده ایران
زنده باد ملت ایران
حزب مشروطه ایران