متن پیام  شبکه سکولارهای سبز ایران که بوسیله آقای ذوالفقاری خوانده شد

 

دوستان گرامی عضو حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)

با بهترین درودهای دوستانه، برگزاری کنگره حزب‏تان را خجسته باد گفته و برای آن بیشترین توفیقات را آرزو می‏کنیم. امیدواریم که قطعنامه پایانی این کنگره نشانه‏ای از توجه حزب شما به آخرین تحولات سیاسی اپوزیسیون سکولار دموکرات و انحلال طلب بوده و گام استواری در راستای تعیین سیاست‌های آینده حزب برای مبارزه در راه انحلال حکومت‏اسلامی غاصب و مسلط بر وطن‏مان باشد.
کنگره کنونی شما در حوالی سالگرد انقلاب مشروطه ایران برگزار می‏شود؛ انقلابی که در گوهر خود ناظر بر مشروط و محدود کردن قدرت در راستای استقرار دموکراسی در ایران است و شما با افتخار تمام واژه «مشروطه« را در نام حزب خود حمل می‌کنید و می‌خواهید تا در آینده ایران نیز مشروطیت قدرت سیاسی به قانون اساسی دموکراتیک تضمین شده و از تکرار اشتباهات گذشته خودداری گردد. در این راستا عزم شما برای استقرار دموکراسی در آینده ایران قابل تقدیر است.
دوستان گرامی! در سالی که گذشت حزب شما و شبکه ما، که می‏کوشید تا جایگاه فراحزبی و فراایدئولوژیک خود را در سپهر سیاسی اپوزیسیون مشخص و حفظ کند، در پی مذاکرات تفصیلی خود توانستیم به توافق‏های مهمی در راستای ایجاد ائتلافی فراگیر از نیروهای سکولار دموکرات و انحلال طلب دست بیابیم که امیدواریم این توافق‏ها سرمشقی باشد برای همه نیروهائی که در راه آزادی کشور عزیزمان حاضرند تا زمانی که ملت ایران به حاکمیت و مالکیت قطع و تردید ناپذیر کشور دست نیافته باشد اختلافات نظری غیر قابل حل خود در غیاب حاکمیت ملت ایرانی را به کناری بگذارند.
خوشبختانه، حزب شما، با الهام گرفتن از رهنمودهای رایزن تیزبین خود، زنده یاد داریوش همایون، همواره نشان داده است که توانائی به روز کردن مواضع خویش را داشته و، اسیر در پیله جمودی ایدئولوژیک، کل را فدای اجزاء قابل چشمپوشی نمی‏کند. همین قابلیت همه ایران دوستان را مطمئن می‌سازد که ناهمواری‏های حاصل از ناسازگاری برخی از عناصر، که بجای اندیشیدن به مصالح کشور، و حتی در حد ضربه زدن به تشکیلاتی که با خون دل ساخته شده، صرفاً به موقعیت خویش می‌اندیشند نمی‌تواند به رشد و ارتقاء سطح تفکر سیاسی در حزب شما صدمه وارد کند.
شما نیک می‌دانید که شبکه سکولارهای سبز ایران، که از طیف وسیعی از کوشندگان سیاسی چپ و راست، و معتقد به جمهوریت و پادشاهی پارلمانی تشکیل شده، بخاطر همین تنوع عقیده درونی خود، توانائی آن را یافته است که با‌ شخصیت‏ها و احزاب مختلف ملی و منطقه‏ای به گفت و گو بنشیند، مشکلات اتحاد نیروهای سکولار دموکرات انحلال‏طلب را ارزیابی کند و بکوشد تا راه حل‌های مطلوبی را به سپهر سیاسی اپوزیسیون ارائه دهد. و در این مسیر بوده است که ما از قابلیت انعطاف حزب شما نیز آگاه شده و از آن استقبال کرده‏ایم. بخصوص که سند مصوب کنگره پنجم شما در مورد سیستم عدم تمرکز نمونه جالبی از کوشش برای درک و حل مسائل مبتلا به کشورمان است.
از نظر ما تنها راه رسیدن به ائتلاف وسیع نیروهای مخالف حکومت اسلامی برقراری امکان دیالوگ بی‏پیشداوری در بین آن‌ها است. در این مسیر، و پس از تعیین اصول تخطی ناپذیر مبارزه سیاسی همچون سکولاریسم، دموکراسی به صورت مبتنی بودن قانون اساسی کشور بر اعلامیه جهانی حقوق بشر، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران، و کوشش برای برقراری یک سیستم عدم تمرکز کارآمد که پاسخگوی نیازهای منطقه کشور بوده و در راستای حفظ و بالغ کردن تنوع شگفتی آور فرهنگی و زبانی و مذهبی کشورمان عمل کند، لازم است که درهای گفت و گو بر همگان گشوده باشد و حتی اگر کمان خطا رفتنی در میان‏اید باید کوشش کرد تا در یک دیالوگ دوستانه، سازنده و بی‏پیشداوری به توضیح آن نشست و نیز نگران آن بود که شاید خطا از خود ما باشد.
در راه برقراری چنین گفت و گوی مهمی است که اسناد حزب شما و شبکه ما قابلیت چشمگیری را از خود نشان می‏دهند که امید است به دامنه و توان این قابلیت هر چه بیشتر افزوده شود.
دوستان!
کشور ما از هر سو در معرض خطر است. اعلامیه صادر کردن و محکوم کردن و افشا‏گری‏های سنتی دیگر کارائی خویش را از دست داده‌اند و زمانه به زنان و مردانی نیاز دارد که بخاطر میهن‏شان بر فراز اختلاف نظرهای غیر اصولی پلی از حسن نیت زده و راه را برای ایجاد آلترناتیوی قابل اعتماد و کارا در برابر حکومت اسلامی هموار سازند. در این راستا است که تصمیمات شما در کنگره کنونی حزب‏تان اهمیت فوق‌العاده‌ای می‏یابد.
ما، به عنوان دوستان مشفق شما، که همچون شما به انحلال حکومت غاصب مسلط بر کشور ما می‏اندیشیم، برای کنگره شما آرزوی بیشترین و بهترین موفقیت‌ها را داریم و از شما دعوت می‌کنیم که با ما در این شعار اساسی همصدا شوید که: ایران از همه ما مهمتر است.
شورای هماهنگی شبکه سکولارهای سبز ایران

پاینده ایران
زنده باد ملت ایران