امیدوارم از این فاصله دور و نواقص فنی که تکنولوژی عصر مدرن ایجاد کرده بازهم بشود که در خدمت دوستان باشم. بسیار متأسفم که نتوانستم شخصاً در خدمتتان باشم. مشکلات زیاد است، فاصله هم دور و کنگره هم یک ماه زودتر از قرار معلوم که همیشه در ماه سپتامبر بود تشکیل شد. درهرصورت همه عوامل دست‌به‌دست هم داد و من موفق نشدم در خدمت دوستان باشم. جسته‌گریخته امروز مطالبی را شنیدم بسیار مستفیض شدم از بخشی از سخنرانی آقای شاهین نژاد که شنیدم. همچنین به آقایان پاشایی و زاهدی تبریک میگم برای جوایزی که امروز دریافت کردند. بسیار به‌جا و مهم بود که زحمات 12 ساله آقای پاشایی به بهترین نحوی قدردانی بشود. متأسفم که آنجا نبودم که از نزدیک دست ایشان را بفشارم. فکر می‌کنم اگر فداکاری و پشتکار آقای پاشایی نبود امروز حزبی وجود نداشت. متأسفانه بعد از مرگ نابهنگام پایه‌گذار حزب شادروان همایون، کسی فکر نمی‌کرد که حزب مشروطه دوام بیاورد و این پایداری و استقامت دوستان شورای مرکزی نشان داد که جوانان، نسل جوان ایران لیاقت و استعداد کار سیاسی دارند و می‌توانند یک سازمان سیاسی را حتی در غربت با تمام مسائل و مشکلاتی که روزانه با آن روبرو بودند حفظ بکنند و ادامه بدهند و روزبه‌روز بر میزان فعالیت‌هایش اضافه کنند. مسئله و مشکلی که امروز جامعه ایرانی دارد چه در داخل و چه در خارج از کشور فاجعه‌ای ست که در تاریخ ما بی‌نظیر بوده بنابراین اگر 35 سال یا 40 سال طول بکشد آن زمانی که ایران دوباره آزاد بشود نباید گمان بُرد که کسی آسوده نشسته! چه آن‌هایی که در ایران در سخت‌ترین شرایط به مبارزه ادامه می‌دهند و چه احزابی مثل حزب مشروطه و دیگر مبارزان خارج از کشور. آنچه مهم است، تداوم این مبارزه است، وابستگی و فداکاری ست که هرروز نمونه‌های آن را می‌بینیم. چه آن‌هایی که در ایران به زندان می‌روند، اعتصاب غذا می‌کنند، آن‌هایی که در تظاهراتی که گاه‌وبیگاه اتفاق می‌افتد نه میگویند، چه آن‌هایی که در خارج از کشور از همه‌چیز خودشان گذشتن و وقت و انرژی و برای بسیاری جوانی‌شان را فدای این مبارزه کردن و ادامه می‌دهند.
من خوشوقتم که چهره‌هایی جوان‌تر و تازه‌تری را در حزب می‌بینیم. مهم‌ترین نمودار زنده‌بودن یک حزب سیاسی و شانس موفقیتش همین جلب جوان‌هاست، عضو تازه است و هموندهایی که به حزب می‌پیوندند. این‌ها هستند که پرچم مبارزه را در دست می‌گیرند و به‌پیش می‌برند. امروز شما در جامعه آمریکا زندگی می‌کنید و می‌بینید که سیاست چقدر اهمیت دارد و چطور هرکسی در آن مملکت افتخار می‌کند به آمریکایی بودن خودش، با تمام اختلافات سیاسی و مسلکی که حتماً در تمام جوامع آزاد وجود دارد وقتی صحبت از آمریکا و منافع آمریکا می‌شود می‌بینید که چطور پشت ‌همدیگر دارند. ایرانی‌ها هم روزی به همین مسیر امیدوارم برسند. اختلافاتی که ممکن است وجود داشته باشد بین احزاب سیاسی، بین گروه‌های مختلف در خارج از کشور، در برابر آن اتفاق‌نظری که وجود دارد این‌که ملت ایران در مقابل جمهوری اسلامی دوام پیدا می‌کند، ضرری که به آن مملکت می‌زند از حمله مغول، از حمله عرب، از هر چیزی که شما در تاریخ نگاه می‌کنید، از حمله متفقین در قرن گذشته، از همه این‌ها جمهوری اسلامی برای ایران مضرتر و مهلک‌تر بوده و از دست ما برمی‌آید در خارج از کشور همین حفظ کردن نوع مبارزه است، بلند نگه‌داشتن پرچم سه رنگ ایران هست و برافراشتن فکر مقاومت، بازسازی ایران، برنامه‌ریزی برای بازسازی ایران، درست همه این فعالیت‌هایی که در حزب مشروطه و احزاب مشابه انجام می‌شود.
باور کنید برای آن‌هایی که از ایران میان و من اینجا در اروپا فرصت بیشتری دارم با آن‌ها صحبت کنم، شما نمی‌دانید چقدر برای آن‌ها این مایه امیدواری است. ما که در خارج هستیم نمی‌توانیم این را بفهمیم ولی وقتی شما با آن‌هایی که از ایران می‌آیند و می‌شنوید که هنوز در خارج فعالیت‌های سیاسی به‌صورت مستمر، ادامه دارد چقدر موجب خرسندی و ایجاد امید در دل مردم داخل کشور است.
من امیدوارم که دوستان حزب مشروطه در این کنگره موفق باشند و موفقیت این کنگره خبرش به ایران برسد، قطعنامه‌هایی که در کنگره تصویب می‌شود منتشر بشود. امروز با استفاده از تکنولوژی جدید، من الآن در گوشه دفترم کارم در پاریس نشسته‌ام و این فرصت را دارم که شمارا ببینم و با شما صحبت کنم، مطمئن باشید در ایران هم مبارزه شما همین‌که این کنگره تشکیل‌شده، همین‌که این کنگره قطعنامه خواهد داشت، مصوبات خواهد داشت، رهبران جدیدی انتخاب خواهد کرد، این‌ها همه اخبار خوبی ست برای آن‌ها که در ایران هستند که می‌دانند که ایرانی‌های دور از وطن همیشه به فکر ایران هستند و دقیقه‌ای از عمرشان نمی‌گذرد که به فکر مردم ایران، به فکر آینده ایران نباشند.
من از راه دور به یک‌یک شما سلام می‌کنم، دست می‌دهم و برای حزب، برای رهبران حزب و برای همه هم‌وطنان آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.
پاینده ایران
این سخنرانی از طریق اسکایپ انجام شده است.
پاينده ايران
زنده باد ملت ايران
حزب مشروطه ايران