گزارش برگزاری کنگره سیزدهم حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)
ایرانگرایی – دکتر خسرو اکمل
29 و 30 شهریور 1399 / 19 و 20 سپتامبر 2020

    کنگره سیزدهم حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) با عنوان ایرانگرایی و با یاد دکتر خسرو اکمل دبیرکل پیشین و رایزن شورای مرکزی حزب، در روزهای شنبه و یکشنبه 29 و 30 شهریور 1399 / 19 و 20 سپتامبر 2020 با حضور شماری از میهمانان و هموندان حزب برگزار شد. این کنگره به دلیل شرایط و محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید-19، در فضای مجازی و در شبکه زوم در اینترنت برگزار شد که در آن گزارش دبیرکل حزب و نیز سخنرانی میهمانان همزمان در وبسایت حزب و یوتیوب پخش گردید.
کنگره با سرود “ای ایران” آغاز به کار کرد و مجری برنامه خانم مهزاد کاظم‌زاده پس از خوشامدگویی به حاضران در نشست و یادآوری از زنده‌نامان داریوش همایون و خسرو اکمل و نقش آنان در بنیانگزاری و تناوری حزب، از رایزنان فعلی شورای مرکزی، دبیرکل و هموندان شورای مرکزی در دوره گذشته به خاطر خدمات آنان سپاسگزاری کرد.
پس از اعلام سکوت به یاد و احترام کشته‌شدگان آزادی ایران، پیام پروفسور شاهین فاطمی رایزن حزب مشروطه ایران پخش شد.سپس دبیرکل حزب خانم هایده توکلی درباره کارکرد دو سال گذشته شورای مرکزی گزارشی به کنگره سیزدهم حزب ارائه داد.
در ادامه برنامه آقای بهمن امیرحسینی درباره زنده‌یاد دکتر خسرو اکمل دبیرکل و رایزن پیشین شورای مرکزی که در آوریل سال 2019 درگذشتند، صحبت کرد. پس از پخش موزیک ویدیویی از آقای سعید محمدی خواننده مبارز، دکتر حسن منصور، اقتصاددان به بررسی شرایط اقتصادی امروز ایران پرداخت و سپس پیام “حزب پان ایرانیست ایران” قرائت شد که در آن از جمله بر نقاط مشترک با حزب مشروطه ایران تاکید شده بود. پخش موزیک ویدیوی دختران انقلاب با صدای خوانندگان آزادیخواه آقای مرتضی و خانم مهسا بخش بعدی برنامه بود.
آنگاه آقای نادر صدیقی از چهره‌های شاخص و سرشناس مطبوعاتی، مطالبی بیان داشت و طی آن لزوم فعالیت در جهت آشناسازی سیاستمداران و روزنامه‌نگاران خارجی با مسایل ایران را خاطرنشان ساخت. در پی آن پیام آقای بیژن مهر از فعالان “جبهه ملی ایران” پخش شد که دربرگیرنده پیشنهاد تشکیل لابی ایران با شرکت نیروهای ملی و دمکرات بود. دکتر رضا تقی‌زاده کارشناس مسایل ایران سخنران بعدی کنگره بود که درباره تلاش حداکثری برای رسیدن به همراهی با دیگر سازمان‌های سیاسی نزدیک از جمله جبهه ملی صحبت کرد.
دکتر نامدار بقایی یزدی در ادامه نشست درباره بن‌مایه‌های فرهنگ ایران‌شهری سخن گفت و سپس آقای بیژن کیان قائم مقام پیشین رهبری تیم مدیریت امنیت و اطلاعات ملی در کابینه پرزیدنت ترامپ در سخنان خود آینده ایران را که به دست جوانان کشور ساخته خواهد شد، روشن دانست. در ادامه برنامه پیام خانم مینا ایمانقلی زاده از “سازمان یگانگی ملی ایران” پخش شد و پس از آن آقای منوچهر یزدیان دبیرکل “حزب سکولار دمکرات ایرانیان” طی سخنانی از امضای دوازده بیانیه مشترک با حزب مشروطه ایران یاد کرد. سخنران بعدی آقای اصغر سلیمی دف سری از طیف جمهوری‌خواهان بود که در سخنان خود اظهار داشت بدون کوشش سه خانواده سیاسی مشروطه‌خواهان معتقد به قانون، جمهوری‌خواهان آزادی‌خواه و نیروهای چپ آزادی‌خواه که از نفرت دور شده‌اند نمی‌توان در پی ایرانگرایی و تئوری‌های داد باشیم.
پخش پیام دکتر فریبرز صارمی مدیر سیاسی “گروه سیاسی وحدت ایرانیان اروپا” بخش بعدی برنامه بود که در پی آن موزیک ویدیوی کوروش بزرگ با اجرای آقای شاهکار بینش پژوه نمایش داده شد و سپس میهمان خارجی کنگره دکتر عیسی اسحاق‌زایی رئیس کنگرس ملی افغانستان به سخنرانی پرداخت و در آن جمهوری آخوندی حاکم بر ایران را نه تنها خطری برای آینده ایران بلکه خطری برای تمامی منطقه دانست.
در ادامه برنامه آقای مهدی ذوالفقاری از فعالان “جبهه ملی ایران” مطالبی بیان داشت و خواستار امضای میثاق ملی با شرکت همه نیروهای ملی و دمکرات ایران شد که طی آن همگی نظر مردم کشورمان درباره آینده ایران را بپذیرند. با پخش پیام خانم هیوا فیضی از “کنونسیون بین المللی برای آینده ایران” و سپس مطالب خانم فیروزه غفارپور بخش اول کنگره سیزدهم حزب به پایان رسید.
در بخش دوم برنامه روز شنبه 29 سپتامبر که ویژه هموندان حزب بود و پخش بیرونی نداشت، گزارش عملکرد دوساله کارگروه‌های گوناگون حزبی، توسط هموندی از هر گروه به آگاهی کنگره رسانده شد که دربرگیرنده گزارش کارگروه‌های تبلیغات، نوهموندان، استراتژیک، حقوق بشر، مشروطه نوین، مالی و نیز کارگروه فرهنگی بود.
در روز دوم کنگره، یکشنبه 30 سپتامبر، کارگروه‌های بررسی پیشنهادهای هموندان برای ایجاد تغییرهایی در منشور و بنیان‌نامه، حقوق زنان و کودکان، قطعنامه و مالی تشکیل جلسه دادند.
همزمان پاکت‌های رای هموندان برای انتخاب اعضای شورای مرکزی دوره تازه که پیشتر به وسیله پست به دبیرخانه حزب فرستاده شده بود توسط آقای خسرو بیت‌اللهی دبیرکل پیشین و رایزن کنونی شورای مرکزی گشوده و خوانده شد. طبق نتیجه رای‌گیری آقایان فواد پاشایی، بهمن امیرحسینی، نادر زاهدی، امیرصدری و خانم فهیمه ایلغمی به عنوان هموندان شورای مرکزی و آقایان بابک قطبی و شایان آریا به عنوان هموندان جانشین شورای مرکزی انتخاب شدند. هموندان شورای مرکزی آقای فواد پاشایی را به سمت دبیرکل حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) و آقای بهمن امیرحسینی را به سمت معاون دبیرکل برگزیدند.
در ادامه بخش دوم برنامه روز یکشنبه، کارگروه بررسی پیشنهادها برای انجام تغییرهایی در منشور و بنیان‌نامه حزب، نخستین پیشنهاد را دایر بر عدم طرح پیشنهادها در کنگره حاضر به دلیل کمبود وقت و شمار زیاد نظرهای رسیده، و ارجاع کلیه پیشنهادها به شورای مرکزی و تشکیل کارگروه ویژه توسط این شورا برای بررسی کلیه موارد و ارائه نتیجه به کنگره بعدی، مطرح کرد که به رای گذاشته و تصویب شد.
سپس گزارش توصیه‌های کارگروه‌های تبلیغات و فرهنگی قرائت و متن قطعنامه تهیه شده خوانده و به تصویب کنگره رسید.
کنگره با آرزوی نجات ایران از چنگال حکومت جمهوری اسلامی و برگزاری کنگره بعدی در ایران به کار خود پایان داد.
پاینده ایران

زنده‌باد ملت ایران