هشدار درباره احتمال توافق هسته ای ضعیف با جمهوری اسلامی

 خبرگزاری‌ها و منابع دیپلماتیک از احتمال توافق جمهوری اسلامی و کشورهای چهار به اضافه یک و آمریکا در روزهای آینده درباره مسایل هسته‌ای گزارش داده اند. شرایط توافق جدید هنوز ناروشن است و مشخص نیست که جمهوری اسلامی تا چه حد توانسته است امتیازهایی برای ادامه سیاست های مداخله جویانه خارجی خود دریافت کند.

حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) لازم می‌داند توجه کشورهای غربی شرکت کننده در گفتگوهای جاری در وین ـ اتریش و نیز جهانیان را به نکات زیر جلب کند.

امیدواریم شرایط بحرانی حاضر که پس از تجاوز وحشیانه روسیه به اوکراین پیش آمده و تحریم اقتصادی روسیه مساله کمبود عرضه نفت و گاز در بازار جهانی و افزایش قیمت نفت در جهان را در پی داشته است، سبب سهل گیری دولت های غربی در مذاکره با جمهوری اسلامی به منظور استفاده از توانایی افزایش تولید و صدور نفت و گاز ایران نگردد و مسایل مهم دیگر ناشی از سیاست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی به فراموشی سپرده نشود.

به یاد داشته باشیم که جمهوری اسلامی زمان کوتاهی پس از دستیابی به تفاهم برجام در سال 1394 / 2015 میلادی و صدور قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل، به ساخت و تکامل موشک های بالستیک خود ادامه داد و شماری از آن ها را آزمایش کرد. این نمونه نشان می دهد که جمهوری اسلامی قابل اطمینان نیست و از زمان اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال 1980 تا امروز همواره از هر فرصت برای زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی خود استفاده کرده است و در آینده نیز از تکرار آن ابایی نخواهد داشت.

همگان آگاهند که از توافق هسته ای سال 2015 به بعد جمهوری اسلامی هرگز از تهدید به نابودی کشور اسرائیل، دخالت در امور داخلی عراق، اعزام نیرو و اسلحه و شرکت فعالانه در جنگ داخلی سوریه و حمایت از حوثی ها در یمن دست برنداشته است و بی گمان در آینده نیز چنین نخواهد کرد مگر آن که در توافق تازه درباره کنار گذاشتن سیاست های ویرانگر خود در منطقه خاورمیانه تضمین کافی بدهد.

وضعیت ناهنجار حقوق بشر در ایران از فردای به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی تاریک تر و پیشینه دار تر از آن است که جامعه جهانی از آن بی خبر مانده باشد. سانسور رسانه های همگانی از کتاب و روزنامه تا فیلم و موسیقی، ممنوعیت فعالیت مستقل کانون نویسندگان ایران، بازداشت و زندانی کردن شمار زیادی از روشنفکران و دگراندیشان و حتی قتل آن ها، ستم بر اقلیت های مذهبی به ویژه بهائیان، حذف برابری حقوقی زنان و تبدیل آنان به موجودات درجه دو و تعقیب دگرباشان جنسی بخش کوچکی از شرایط ناگوار حاکم بر ملت ایران در دوران جمهوری اسلامی است.

اطمینان داریم چشم پوشی بر سیاست های ضد انسانی جمهوری اسلامی و اعطای هرگونه امتیاز سیاسی، اقتصادی، مالی و نظامی به این رژیم تبهکار بدون دریافت تضمین های استوار نه تنها کمکی به ایجاد آرامش و برقراری صلح در منطقه خاورمیانه و نیز آسودگی و رفاه مردم ایران نخواهد کرد بلکه سبب خواهد شد جمهوری اسلامی با پشتوانه وضعیت مالی بهتر و مطمئن از عدم تکرار هرگونه تحریم، روش و برنامه حمایت از تروریزم و تهدید اسرائیل به نابودی و سرکوب ملت آزادیخواه ایران را به مراتب شدیدتر ادامه دهد.

توافقی که مانع از ادامه سیاست تروریست پروری و دخالت جمهوری اسلامی در خاورمیانه نشود و شرایط بهتر و تضمین شده ای را برای همه کشورهای خاورمیانه به همراه نداشته باشد و پنجره های آزادی و اجرای اصول بیانیه جهانی حقوق بشر را بر ایرانیان نگشاید بی تردید به مصداق ضرب المثل فارسی مار در آستین پروردن در آینده نه چندان دور سبب افزایش بحران و باج خواهی بیشتر رژیم جمهوری اسلامی خواهد شد.

پاینده ایران                            

زنده باد ملت بزرگ ایران                               

حزب مشروطه ایران