گوتنبرگ سوئد

۲۹ آوریل ۲۰۲۳

 

سمینار “زنان ایرانی! زمان تغییر است” با شرکت شماری از زنان ایرانی فعال در عرصه اجتماع و سیاست با موفقیت در گوتنبرگ / سوئد برگزار شد و شرکت کنندگان از زاویه‌های مختلف به مسایل زنان در جامعه ایران پرداختند.

هدف از برگزاری این سمینار اعلام همراهی و همبستگی با زنان در ایران در راستای انقلاب مردمی “زن  زندگی آزادی” بود.

سمینار با پخش سرود ای ایران و سپس پیام صوتی شهبانو فرح پهلوی گشایش یافت. زنان شرکت کننده در این سمینار، اگرچه از جناح‌ها و طیف‌های متفاوت سیاسی، اما همگی همسو و هم‌‌نظر در اصول عبور از رژیم جمهوری اسلامی، حفظ تمامیت ارضی ایران و یکپارچگی ملی، جدایی دین از حکومت و سکولاریسم، پایبندی به بیانیه جهانی حقوق بشر، تعیین نوع رژیم آینده ایران از طریق انتخابات آزاد و نگارش قانون اساسی جدید در مجلس موسسان؛ مصمم شدند تا با کمک یکدیگر و به سهم خود و همگام با زنان آزاده ایران در پیروزی انقلاب سراسری “زن زندگی آزادی” بکوشند تا در فردای ایران آزاد، قانونمند و برابر، و در یک فضای سیاسی سکولار و دمکرات، امکان و فرصت رقابت سالم و سازنده برای همه در تعیین سیاست‌ها و اولویت‌های جامعه ایران فراهم آید.

بر پایه این عزم جمعی بر نکات زیر تفاهم و توافق به عمل آمد:

 

۱ – بحث و جدل درباره تمامی تفاوت‌های باور و دیدگاه سیاسی شرکت کنندگان به زمان مناسب که می‌تواند فردای سرنگونی جمهوری اسلامی باشد، موکول می‌شود و برای رسیدن به تفاهم و ائتلافی گسترده فقط بر اشتراکات موجود تمرکز صورت می‌گیرد.

۲ – تعهد به تداوم مبارزات همه جانبه در مسیر انقلاب جاری در ایران تا سرنگونی جمهوری اسلامی و دستیابی به اصول حقوق بشر و عدالت اجتماعی برای ایرانیان.

۳ – کوشش بی‌دریغ برای تشکیل شورای عالی همکاری سازمان‌های زنان و تشکل‌های سیاسی، در جهت گفتگو، همکاری و همگامی فراجناحی و ضد حاکمیت دینی و فردگرایی در فضایی شفاف، خالی از تفرقه و خشم.

۴ – نهادینه سازی شجاعت، تابوشکنی و فاصله گیری از تعصب و خرافات در باور و ذهن‌ها و در اولویت قرار دادن نقد دیدگاه‌های متحجر جاری در جامعه.

۵ – پیگیری پایا و پویای انقلاب “زن زندگی آزادی”، که نخستین تلاش جمعی در تاریخ است که زنان در برپایی انقلاب پیشتازند و مردان در این راه دوشادوش زنان گام بر می‌دارند.

۶ – تشکیل کارگروهی برای پایش و آگاهی از شرایط فعلی و حصول راهکارهای بنیادی برای جلوگیری از تخریب و بازیابی محیط زیست.

۷ – تشکیل کارگروهی برای  شناخت بیشتر فمینیسم و نقش آن در ساختن ایران آزاد.

شرکت کنندگان در سمینار همچنین اظهار امیدواری و تمایل کردند تا در آینده نیز با برگزاری سمینارها و نشست‌های دیگر درباره مسایل روز جامعه ایران به ویژه مشکلات و دشواری‌های همه جانبه زنان ایران برای دستیابی به حقوق برابر خود به بحث و گفتگو بپردازند.