جمهوری اسلامی در آستانه تحمیل جنگ ویرانگر دیگری بر ایران

 

5 دی ۱۴۰۲ / ۲۶ دسامبر ۲۰۲۳

 

جمهوری اسلامی از آغاز به قدرت رسیدن تاکنون با سیاست خارجی فاجعه‌آمیز خود زیان‌های بیکران و همه جانبه‌ای بر کشور عزیزمان ایران وارد کرده است. نگاهی گذرا به فهرست این سیاست نابخردانه و نتایج ویرانگر آن، ژرفای فاجعه را نشان می‌دهد.

اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری اعضای آن که سبب برقراری تحریم‌های شدید علیه این عمل خلاف قراردادهای بین‌المللی شد که نتایج آن همچنان بر اقتصاد تضعیف شده ایران سنگینی می‌کند.

خسارات پیامد تحریک شیعیان عراق به قیام علیه حکومت وقت آن کشور که منجر به حمله دولت بعثی به ایران شد، و سماجت بر ادامه نبرد که جنگ ایران و عراق را هشت سال به درازا کشاند و صدها هزار کشته و صدها میلیارد دلار خسارت بر ایران به جای گذارد؛ هنوز التیام نیافته و ایران نه تنها غرامتی دریافت نکرده بلکه هیچ قرارداد صلحی نیز به امضا نرسیده است.

اگر تصور کنیم دو مورد نامبرده و نیز آتش زدن سفارتخانه و کنسولگری دولت عربستان سعودی در تهران و مشهد و قطع مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور، تاثیر گسترده‌ای در فضای بین‌المللی نداشت ولی در صحنه رویدادهای امروز جهان، دخالت مستقیم و رو به افزایش جمهوری اسلامی در منازعات سهمگین و هراس‌آور منطقه‌ای و بین‌المللی را می‌توان به روشنی دید. کمک نظامی به روسیه متجاوز که با حمله به اوکراین بخشی از این کشور را اشغال کرده است، ارسال پهپادها و موشک‌های بالستیک به شورشیان حوثی در یمن و استفاده پیاپی آنان از این سلاح‌ها در حمله به کشتی‌ها که امنیت و آزادی تجارت جهانی را به خطر انداخته است، حضور نیروهای سپاه پاسداران در سوریه و حمایت همه جانبه از حزب‌الله لبنان و سازمان تروریستی حماس، و تهدید ضمنی تهران به مداخله نظامی به نفع حماس سبب صف‌بندی بسیاری از کشورهای مقتدر جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه علیه ایران شده است.

دولت‌های بریتانیا، فرانسه، آمریکا و اسرائیل به صراحت جمهوری اسلامی را شریک و مسئول بسیاری از اقدامات تروریستی سازمان‌های دست نشانده دانسته‌اند و نسبت به ادامه چنین حمایتی که گسترش غیر قابل کنترل جنگ در منطقه پرآشوب خاورمیانه را در پی دارد هشدار داده‌اند. در چنین شرایطی ضریب احتمال درگیری وسیع و حمله به ایران بسیار بالاست ولی جمهوری اسلامی که در بن بست فروپاشی اقتصادی قرار گرفته و با مخالفت و رویگردانی اکثریت مردم ایران روبروست؛ بی اعتنا به منافع ملی ایران می‌کوشد برای بقای حکومت منفور و متزلزل خود با تشویق و تجهیز حماس و حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها به ادامه عملیات تروریستی، بر آتش جنگ بدمد و جنگی بزرگ و همه گیر در خاورمیانه روی دهد به این امید واهی که در چنین حالتی بتواند به هدف نابودی اسرائیل دست یابد و در طول جنگ ملت میهن دوست ایران را وادار به سکوت و یا پشتیبان خود سازد و چند صباحی بیشتر بر منبر غارت و چپاول ایران تکیه دهد، غافل از آن که چنین جنگی و عواقب آن هرگز قابل مقایسه با حمله عراق به ایران در چهار دهه پیش نخواهد بود.

حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) همچنان که بارها تاکید کرده است به شدت مخالف هر نوع حمله نظامی به ایران است و اطمینان دارد ملت بزرگ ایران نیز با آگاهی و تجربه تاریخی از نتایج حمله خارجی، خواهان حمله نظامی به کشورمان نیست.

ما نگرانی عمیق خود را از ادامه سیاست خارجی ایران ویرانگر جمهوری اسلامی که می‌تواند سبب بروز جنگ و از دست رفتن تمامیت ارضی ایران شود، اعلام می‌داریم و مسئولیت ناشی از این امر را متوجه مسئولان جمهوری اسلامی می‌دانیم.

از هم‌میهنان عزیزمان در داخل و خارج از ایران به ویژه سازمان‌ها و فعالان سیاسی دعوت می‌کنیم علیه سیاست خارجی جمهوری اسلامی و به ویژه تداوم حمایت و تجهیز سازمان‌های تروریستی خاورمیانه اعتراض خود را اعلام نمایند و به سهم خود مانع از کشاندن پای ایران به جنگ شوند.

 

پاینده ایران                     زنده باد ملت بزرگ ایران                       حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)