دوستان و همرزمان گرامی

برگزاری کنگره ششم حزب در یکی از بدترین موقعیت‌ها برای ملت ایران، و در اوضاعی که رو به وخامت بیشتر می‌رود، هر هموند و هوادار حزبی را در ادامه و گسترش مبارزه‌ای که از بیش از ۱۲ سال پیش آغاز کرده‌ایم مصمم‌تر می‌سازد. ما در دو سال گذشته آنچه توانسته‌ایم برای پیشبرد مبارزه مردم ایران انجام داده‌ایم و من از این فرصت برای برشمردن فعالیت‌هائی که در زمینه‌های مختلف با همکاری صمیمانه اعضای شورای مرکزی و شاخه‌ها و هسته‌های حزب در سه قاره صورت گرفته است استفاده می‌کنم.

۱- گسترش تشکیلاتی

ما با اعتقاد به اینکه سیاست و مبارزه بدون حزب معنی ندارد وارد حزب مشروطه ایران شده‌ایم و طبیعی است اگر نخستین اولویت ما تقویت حزب باشد. فایده کار تشکیلاتی آن است که انرژی‌ها را نه تنها با هم جمع می‌کند بلکه گاهی در هم ضرب می‌کند بطوری که از مجموع آنها بیشتر می‌شود. در دوساله گذشته حزب ما توانست یکی دو بحران جدی را که از کنگره پنجم شروع شده بود با موفقیت رد کند و با برجسته کردن حضور خود در صحنه مبارزه به موقعیتی دست یابد که امروز بدون هیچ مبالغه‌ای می‌توانیم بگوئیم مهم‌ترین سازمان سیاسی سرتاسری و نه قومی در میان نیروهای مخالف رژیم است.

در فاصله کنگره‌های پنجم و ششم، شاخه‌های وان در ترکیه و فیرن هایم و بیلفلد در آلمان؛ هسته‌های اوبرهاوزن، کارلسروهه اشتفان هاگن، و ماگدبورگ در آلمان و فلوریدا و مارین کانتی و سات بی در امریکا و دپانه در بلژیک به تشکیلات حزب افزوده شده‌اند. در کنار افزایش واحدهای حزبی، روند همکاری شاخه‌ها و هسته‌ها و اقدامات مشترک آنها در این دوره با قدرت بیشتری ادامه یافته است. بیشتر این پیشرفت‌ها بدون مسافرت‌های توقف‌ناپذیر آقای نادر زاهدی و تماس منظمی که از نزدیک با واحدهای حزبی در بیرون از امریکا داشته‌اند امکان‌ناپذیر می‌بود و ما همه باید از زحمات ایشان قدردانی کنیم.

سفر آقای نادر زاهدی برای سرکشی به شاخه تل آویو و ایراد چند سخنرانی در اسرائیل و تلاش آقای بابک قطبی در کمک به گشایش هسته‌های آلمان بخش کوچکی از تلاش‌های تشکیلاتی حزب میباشد.

در زمینه افزایش قدرت تشکیلاتی باید بخصوص از کمیته نوبنیاد طرح و برنامه‌ریزی به مسئولیت آقای افشین جورابی و فعال شدن کمیته بانوان به مسئولیت خانم مهناز محرابی و درخشندگی کار کمیته تکنولوژی یاد کنم. آقای بهمن زاهدی سامانه حزب را تبدیل به بهترین وسیله ارتباطی و خبری و آموزش سیاسی برای اعضا و واحدهای حزبی کرده‌اند و من فکر می‌کنم حزب ما بهترین و کامل‌ترین سامانه یا “سایت” حزبی را در اختیار دارد. ما تنها گروهی هستیم که گپسرای اختصاصی خود را داریم و هر لحظه هر تعداد افراد حزبی بخواهند می‌توانند با هم گفتگو کنند. در بخش گزارش کمیته‌ها، همرزمان مسلما آشنائی بیشتری با این فعالیت‌ها خواهند یافت.

۲- تظاهرات و گردهمائی‌ها

برگزاری تظاهرات و گردهمائی‌ها بخش مهمی از فعالیت هر سازمان سیاسی است و ما را باید از این نظر فعال‌ترین سازمان سیاسی در بیرون ایران شمرد.

در دو سال گذشته علاوه بر دو کنفرانس قاره ای- کنفرانس شاخه‌های اروپا در “دلفت” Delft هلند و کنفرانس شاخه‌های امریکا در سیاتل- ده‌ها گردهمائی در شهرهای مختلف، از جمله به مناسبت صدمین سالروز انقلاب مشروطه، و هشتاد و پنج تظاهرات در اعتراض به رژیم و پشتیبانی از مبارزات مردم ایران داشته‌ایم که عموما با شرکت دگراندیشان و سازمان‌ها و گروه‌های دیگر بوده است.

به مناسبت شرکت تیم ایران در مسابقات فوتبال جام جهانی در آلمان شاخه‌های حزب در آن کشور فرصتی یافتند که جدائی ایران را از جمهوری اسلامی نشان دهند و از جمله اظهارات جنایتکارانه رئیس جمهوری اسلامی را درباره اسرائیل محکوم کنند. در این تظاهرات مصاحبه‌های آقای نادر زاهدی و خانم پری ثمر با رسـانه‌های بیـن‌المـللی انعـکاس وسیعی داشت.

۳- روابط خارجی

کمیته روابط خارجی حزب در دو سال گذشته پرکارترین دوره فعالیت خود را داشته است. در اینجا باید به خصوص از تلاش‌ها و نامه‌نگاری‌های متعدد خانم هایده توکلی و آقایان نادر زاهدی و شایان آریا به مقامات اروپائی و امریکائی و سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و سفرهای آقایان شایان آریا و حسین خرم به واشینگتن و دیدار با مقامات امریکائی و دیدن دوره “لابیگری” به منظور آشنائی با تکنیک‌های زیر تاثیر قرار دادن سیاستگزاران امریکائی یاد کنم. همچنین ارتباط مداوم شاخه سیاتل به مسئولیت آقایان شایان آریا رئیس و حسین خرم عضو شورای شاخه با مقامات حکومتی و سیاسی ایالت واشینگتن قابل ذکر است که می‌تواند سرمشقی برای همه شاخه‌های ما از نظر نفوذ در سیاست‌ها و مقامات محلی باشد. آقای حسین خرم هم اکنون به عنوان یکی از روسای محلی حزب جمهوریخواه امریکا انتخاب شده‌اند و نفوذ قابل توجهی در سیاست‌های ایالت واشینگتن دارند. اقدامات خانم توکلی در انصراف رهبر حزب لیبرال دمکرات بریتانیا از دادن جایزه به رئیس پیشین جمهوری اسلامی نقش مهمی داشت. آقای داود کاظمیه از شاخه مونیخ با ارتباطات مستمر با مقامات حزب سوسیال مسیحی در رساندن پیام حزب نقش موثری ایفا کرده‌اند و آقای نادر زاهدی در این مدت علاوه بر دیدار با سیاستمداران آلمانی و بلژیکی و هلندی و دیدار با نماینگان پارلمان ایالتی “نیدرساکسن” دو بار در اتحادیه اروپا با مقامات اتحادیه درباره وضع حقوق بشر در ایران و بویژه رساندن صدای آیت‌الله بروجردی، روحانی طرفدار مذهب غیرسیاسی گفتگو داشتند و در سمینار دو روزه درباره ایران و اسرائیل که در بروکسل از طرف اتحادیه اروپا ترتیب یافته بود شرکت کردند.

اعضای شاخه‌های لوس آنجلس به سهم خود در تماس‌های متعدد چه در لوس آنجلس و چه در پایتخت امریکا با مقامات وزارت خارجه و شخصیت‌های نزدیک به رهبران امریکا توانستند با کوشش‌های عناصر ضدملی بطور موثر مقابله کنند. خود من در این دیدارها شرکت داشتم و خانم ماندانا شهبازی بویژه زحمات خستگی ناپذیری در ترتیب دادن بعضی دیدارها و کمک به فعالان جنبش دانشجوئی کشیدند. آقای داریوش همایون در جریان سفرهای خود به امریکا در دو ساله گذشته گفتگوهائی با مقامات سیاسی و نویسندگان امریکائی در شهرهای مختلف داشتند و می‌توانم بگویم که کوشش‌های حزب در زدودن پاره‌ای سوء تفاهمات درباره اکنون و آینده ایران بی اثر نبوده است.

۴ – تبلیغات

کار تبلیعاتی حزب علاوه بر همایش‌ها و تظاهرات و انتشار اعلامیه‌ها که به هر مناسبت داشته‌ایم از طریق چهار رسانه انجام می‌گیرد : سامانه حزب، روزنامه ارگان، برنامه تلویزیونی، و پست الکترونیکی.

اول، سامانه. چنانکه اشاره کردم سامانه حزب به بهترین صورت دارد نظرات و مواضع حزب را بازتاب می‌دهد و علاوه بر این با گذاردن مقالات ارزنده و خبرها و اعلامیه‌های دگراندیشان، نه تنها به بالا بردن آگاهی کاربران سامانه کمک می‌کند بلکه وسیله‌ای برای تفاهم بیشتر میان نیروهای آزاداندیش شده است.

دوم، روزنامه ارگان. ما به دلیل مشکلات مالی در فاصله میان دو کنگره تنها شش شماره راه‌آینده را توانستیم انتشار دهیم و با توجه به اینکه سامانه حزب و بخش راه‌آینده آن می‌تواند نقش روزنامه ارگان را بر عهده گیرد به نظرم می‌رسد که باید از فکر انتشار منظم راه آینده به صورت چاپی صرفنظر کنیم و روزنامه را بیشتر به صورت الکترونیکی انتشار دهیم. این موضوعی است که امیدوارم در نشست‌های بعدی کنگره بتوانیم به آن بپردازیم.

سوم، برنامه تلویزیونی راه آینده هر هفته یک ساعت روزهای پنجشنبه از تلویزیون سراسری کانال یک پخش می‌شود و آقای فرزاد فراهانی با پشتکار فراوان این برنامه را اداره می‌کنند. امیدوارم شاخه‌های حزب از نظر تهیه برنامه همکاری بیشتری بکنند که هم تنوع بیشتری داشته باشد و هم فعالیت‌های شاخه‌ها انعکاس گسترده‌تری پیدا کند. در اینجا جا دارد از آقای شهرام همایون مدیر تلویزیون کانال یک که قرار بود در این کنگره میهمان ما باشد ولی به دلیل فشار کار نتوانست در این جلسه شرکت کند قدردانی و تشکر کنم.

چهارم، پست الکترونیکی. ما یک بانک نشانی‌های ای میل به تعداد میان سی و شش هزار نشانی در اختیار داریم که بخش بزرگ‌تر آن در ایران است. اعلامیه‌ها و نیز مقالات و سخنرانی‌های پیرامون دیدگاه‌های حزب منظما برای این نشانی‌ها فرستاده می‌شود. آقای بهمن زاهدی با استفاده از “سرور” اختصاصی حزب که هزینه آن را آقای نادر زاهدی می‌پردازند ترتیبی داده‌اند که همه این پیام‌ها در چند دقیقه به این نشانی‌ها می‌رسد. تقریبا همه این نشانی‌ها را آقای شایان آریا با زحمت زیاد از منابع مختلف استخراج کرده‌اند ولی جای آن دارد که همرزمان همکاری کنند و دست کم نشانی‌هائی را که در اختیار دارند برای سامانه حزب بفرستند تا بانک نشانی‌ها غنی‌تر شود.

۵ – ارتباط با ایران

با آنکه افزایش اختناق و سرکوبگری در ایران ارتباط با مبارزان را دشوارتر کرده است هسته‌های حزبی در ایران به گسترش خود ادامه می‌دهند. در جریان انتخابات ریاست جمهوری بیش از سی هزار اطلاعیه حزب در تحریم انتخابات در چند شهر ایران پخش شد و حزب توانسته است کمک‌هائی به بعضی فعالان جنبش دانشجوئی بکند که در اینجا به خصوص باید از تلاش‌های مداوم خانم ماندانا شهبازی تشکر کنم.

با توجه به افزایش اعضای حزب در ایران و سیاست حزب در غیرمتمرکز بودن ارتباط با ایران، ما نیاز به داوطلبان بیشتری از هموندان داریم که نقش رابط با هسته‌ها را در ایران بر عهده گیرند.

۶ – همبستگی ملی

عنوان کنگره پنجم حزب، همبستگی ملی بود و ما در دو سال گذشته از هیچ کوششی در راه تفاهم اصولی با دگراندیشان فروگزار نکرده‌ایم. پس از انتشار فراخوان رفراندم، حزب مشروطه ایران از نخستین پشتیبانان آن بود و در تشکیل کمیته‌های محلی پشتیبانی از رفراندم با دگراندیشان کمال همکاری را کرد. در کنگره بروکسل نیز که سال گذشته برای نخستین بار ۲۵۰ تن از گرایش‌های مختلف سیاسی گرد هم آمدند شاخه‌های بلژیک بیشترین سهم را داشتند و با کاردانی و زحمات خود حسن جریان کنگره را تامین کردند. متاسفانه نقش فعال اعضای حزب سبب شد که دیگران از امری که فراحزبی بود کنار کشیدند. وضع طوری شد که اگر هموندان ما دست از فعالیت برمی‌داشتند دیگرانی نبودند که بار کار منظم داوطلبانه را بر دوش بکشند و اگر مداخله می‌کردند بقیه بهانه می‌آوردند که حزب کار ها را در دست گرفته است. البته پس از تصمیم فعالان جنبش رفراندم به اینکه کار از صورت تشکیلاتی خارج شود این مشکل حل شده ولی در تعهد ما به پشتیبانی از فراخوان ملی رفراندم هیچ تغییری روی نداده است.

بخش عمده تلاش‌های حزب برای همبستگی و رسیدن به تفام میان گرایش‌های سیاسی گوناگون از طریق تماس‌های شخصی فراوان و نوشته‌های آقای داریوش همایون بوده است که امید می‌رود سرانجام با تلاش جمعی و حسن نیت به نتیجه برسد.

در پایان باید از شاخه نوبنیاد آخن قدردانی کنم که میزبان کنگره ششم شده‌اند و موفقیت این کنگره به مقدار زیاد مرهون زحمات این همرزمان خواهد بود. همچنین از آقای نادر زاهدی که به عنوان آخرین خدمت خود در شورای مرکزی این دوره سهم مهمی در تهیه مقدمات کنگره داشته‌اند.

امروز کار من و دوستان دیگر شورای مرکزی به پایان می‌رسد و من بسیار سعادتمند بودم که دو ساله گذشته را در کنار خانم هایده توکلی و آقایان نادر زاهدی و بهمن امیرحسینی و بابک قطبی توانستم در خدمت مبارزه مردم ایران با رژیم اسلامی باشم.

پاینده ایران
زنده باد ملت ایران
حزب مشروطه ایران